woensdag 23 mei 2018

Aftocht

Aftocht

Terwijl hij hun zoveelste kansberekening
maakt schiet zij wortel. De kauwen zijn
de katten voor, plukt de ongeoefenden
regelrecht uit de lucht. Zij kent de wetten,
roept hem toe dat een volière plaatsen 
geen optie is.

Er is onweer op komst, zegt hij, maar zij 
hoort het niet. Stoft en sopt vol overgave 
de wc en vloeren. Voor de vakantie, want dan 
is het huis schoon, mocht hen iets overkomen. 
Er is onweer op komst, zegt hij, ik zie het aan 
de lucht, aan de mieren. 

Zij plaatst de laatste lokdoos, de bloeiende 
Afrikanen als wachters ernaast. Een alarmerende 
merel tikt het verlaten nest, daarna stilte. Tot de 
eerste roffel op 8 tellen afstand, dan de regen. 
En hij zijn moddervoeten afdrukt op het nog natte 
laminaat. 

De vakantie kan beginnen 
nadat het weer is opgeklaard. 

Conny Lahnstein
23-5-2018













1 opmerking:

  1. Geweldig! Ik zie dat ik je gedichten zeker moet nalezen om ze echt tot mij door te laten dringen. Het zijn complete verhaaltjes met kop en staart, maar toch mooi gelaagd en kernachtig gehouden. Je bent voor mij een groot dichter!

    Liefs van je Elbert

    BeantwoordenVerwijderen