donderdag 7 april 2016

Voor J.T. (90 jaar) (6-4-2016)

Voor J.T. (90 jaar)

Je houdt van bloemen zeg je.
Je plukte ze vaak uit je tuin,
maakte ze op, weelderig en
aanwezig. Maar de tuin is
niet meer van jou, terwijl
je weet dat je Forsythia
bloeit.

Je houdt van kleur, zeg je,
van grapjes in keramiek,
van je eigenwijze muurtje,
dat menig passant verraste.
Maar het muurtje is niet
meer van jou, je beelden staan
opgeslagen, zonlicht ontberend,
geen verbazing meer of lach.

Je hield van je man, zeg je,
van zijn drive en tomeloze
liefde. Het huis dat jullie
zolang deelden, het buiten-
huis en de walnotenplantage.
Maar niets van dit alles is
nog jouw deel. Alleen nog
de herinneringen.

Zo te leven hoeft niet meer,
zeg je. Ik zie tranen van
onrecht en leegte. Je hebt ze
zolang verdrongen, laat ze
vloeien. Misschien omdat ik
zeg dat het goed is en dat het
mag, maar eigenlijk omdat
het niet anders kan.

Je pakt je map, toont me je
verzameling mooie dingen.
Dit zijn mijn wensen, zeg je,
en je bladert de tijd vooruit,
je sterfelijkheid negerend.
Ik ben blij dat je er voor me
bent, echt blij, zeg je. En je
wrijft over mijn wang, als
was ik je kind.

Conny Lahnstein

6 april 2016

Geen opmerkingen:

Een reactie posten